TwiLi-indekset

Et mål for forskeres samfundsbetydning

TwiLi-indekset er et forsøg på at rangere universitetsforskere ved hjælp af en simpel, reproducerbar formel, der tager udgangspunkt i deres antal følgere på Twitter og LinkedIn.

Det udtales som ‘Twilight’ på engelsk uden ‘t’ til sidst (‘et Twitter-LinkedIn-indeks’)

Forskere bliver til stadighed målt og vejet efter deres ‘impact’ og betydning for forskningen og samfundet. Videnskabelige institutioner bliver selv bedømt og evalueret af bevillingsgivere, baseret på forskellige mål.

Oftest er det antallet af citater i akademiske tidsskrifter, der betragtes som det vigtigste mål. Google Scholar, f.eks., fremhæver forskernes ‘h-index’ med baggrund i antallet af citationer.

TwiLi-indekset bruger en simpel formel til at tælle Twitter og LinkedIn-følgere.

TwiLi-Indekset bruger en simpel formel baseret på Twitter- og LinkedIn-følgere.

I mellemtiden, har mange forskere taget sociale medier til sig, i forsøget på at formidle deres forskning og til at netværke med andre forskere. Her bliver de oftest understøttet af deres universiteter, der ønsker at forbedre deres brand blandt interessenter, andre forskere og den brede offentlighed.

TwiLi-indekset er en opgørelse af forskernes ‘impact’ og betydning baseret på sociale medier, og skal ses som et alternativ og supplement til bibliometriske mål som f.eks. citationstal. I modsætning til andre indeks, der gør noget lignende, som f.eks. Kardashian index, vurderer TwiLi-indekset et højt antal følgere på et socialt medie for at være — alt andet lige — en god ting.

Du kan læse mere om TwiLi-indeks’ metode, om hvorfor vi bruger platformene Twitter og LinkedIn, og hvordan indekset blev til her.

TwiLi-indekset er baseret på 100 procent offentligt tilgængelige data, og alle data indsamles via legitime og officielle kanaler (Twitter API, og LinkedIn front-end).

De seneste TwiLi-indeks er indtil videre opgjort for Danmark i 2021 og 2020, og for Hovedstadsområdet i 2020 og 2019:

Find, promover, og dyrk dine mest indflydelsesrige forskere!

Repræsenterer du et universitet eller en forskningsinstitution? Mike Young Academy kan udregne et TwiLi-indeks for din institution og foretage en efterfølgende dybdegående analyse af dine forskeres netværk på sociale medier.

Det kan hjælpe dig med at finde de forskere, som du skal fejre! Indekset kan også motivere dem, der har brug for et venligt vink til at være mere aktive på sociale medier.

Kontakt Mike Young den 30 66 31 21 eller på mike@mikeyoungacademy.dk for at høre mere om, hvad vi kan tilbyde og få et uforpligtende pristilbud.

“Twi-Li-indekset burde ikke stå alene, men det kan være en god indikator for, hvor god en forsker er til at kommunikere sine resultater igennem andre kanaler”

Niels Buus Larsen, PhD Fellow, Predictive Modelling, Centre for Business Data Analytics, CBS

Udvalgt mediedækning af TwiLi-indekset:

CBS Wire: Researchers: We waste time and money writing articles no one cares to read

Forskerforum: Den nye impact: KU-forsker topper Twi-Li-indekset

Malmö University: Scientists in Malmö are tweeting their way into a top 100 ranking [in Swedish]

Science Report: Svend Brinkmann er på listen. Er du?