Hvad virker bedst til konferencer: Facebook eller Twitter?

De to platforme, Twitter og Facebook, blev testet i en kampagne op til en stor europæisk konference for journalister. Danske læsere vil måske blive overrasket over resultatet

For de fleste privatpersoner er opslag på Facebook og Twitter gratis. Men mange virksomheder og organisationer vælger alligevel at betale sociale medier for at promovere deres indhold, så de når til et bredere publikum.

Twitter and Facebook campaign

Jeg præsenterede de to kampagner, Twitter og Facebook, på selve ECSJ 2017 konferencen

Især hvis der er brug for at tiltrække mennesker til et bestemt event og hvis du har en kort deadline kan en betalt promovering være en rationel måde at gribe det an.

Men hvad er bedst? Twitter eller Facebook?

Jeg fik mulighed for at teste det i forbindelse med mit arbejde for den europæiske konference for videnskabsjournalister ECSJ 2017 i København i juni måned.

En af mine opgaver var at gøre europæiske journalister opmærksomme på konferencen. Med et lille reklamebudget kunne jeg booste det samme indhold, der promoverede konferencen, bade på Facebook og Twitter.

Det gjorde, at jeg kunne teste, med et afgrænset og klart defineret mål, hvor godt de to platforme rent faktisk præsterede i forhold til hinanden. Jeg kunne se hvor mange mennesker, der klikkede ind på det underliggende ECSJ2017 konferencesite fra henholdsvis Twitter og Facebook. Og jeg kunne bruge webstatistik fra Google Analytics til at vurdere sandsynligheden for, at mit publikum rent faktisk dukkede op til konferencen.

Se på hele Twitter- og Facebook-analysen med tallene og kommentarerne her.

Pærer og bananer

Først et par ansvarsfraskrivelser.

Præferencer omkring Facebook, Twitter, og andre sociale medieplatforme, er ofte bundet op i personlig smag og præferencer.

Twitter og Facebook virker meget forskelligt, og det er umuligt at målrette opslag på samme måde.

Men med dette forsøg, som handlede om at nå ud til flest – for et givet antal penge – på to forskellige platforme, prøvede jeg alligevel at finde noget interessant som andre kan bruge. Det giver måske en dybere indsigt i hvordan boostede opslag virker, og forhåbentlig kan det give inspiration til jeres egne kampagner!

Se på det som et casestudie i, hvordan man rent teknisk kan promovere konferencer. Datasettet kan måske, måske ikke, have relevans for andre faggrupper end journalister. Men tallene er da interessante!

Se hele analysen her.

Få mere gennemslagskraft på de sociale medier! Her er mit Twitterkursus for professionelle, forskere og eksperter.

Se mine andre serviceydelser her.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *