Clickbait! Overskrifternes dynamik i en Twitter-tidsalder

Zahle’s Gymnasium i København bad mig lave en interaktiv workshop om overskrifter. Vi havde det sjovt. Men der var også alvor bag.

At skrive overskrifter, der ‘klistrer’, så folk ‘klikker’ på en overskrift har altid været en kunst. Men i de senere år er det også blevet en data-dreven videnskab.  Også for de typer af overskrifter, der sender læsere videre til artikler, der ikke efterfølgende leverer et indhold med substans.

Sensationalist headline

Man kan nærmest ikke modstå overskrifter som denne fra NT News i Australien (se link til artiklen nederst i artiklen).

Det offentlige rum har udviklet sig til et våbenkapløb mellem snarrådige overskriftskribenter i medieorganisationer og nyhedsvante læsere, der kræver mere og mere før de vil klikke.

Læsere vil være mindre og mindre tilbøjelige til at klikke på de enkelte overskrifter på grund af det forøgede antal af dem, der alle konkurrerer om at få deres opmærksomhed på alle platforme. Modtrækket fra de, der producerer medieindhold, er at bruge avancerede A/B testmetoder, fokusgrupper, og differentierede overskrifter for forskellige målgrupper.

Nysgerrighedskløft

De vindende overskriftsproducenter håber at fænge eller ‘klistre’, læseren med deres overskrifter. Nogle gange er det ikke det underliggende artikelindhold, der kan bakke overskriften op, og overskriften er dermed ren ‘clickbait’ (på dansk: ‘klikmadding’) . Andre gange er overskriften og indholdet tilsammen så anstødeligt eller sympatisk at historierne bliver delte af så stor en procentdel af læserne, at de går viralt på de sociale medier.

I den workshop jeg udførte for N. Zahle’s Gymnasium med titlen “Clickbait! Overskrifternes dynamik i en tweet tidsalder”  viste jeg de studerende hvordan overskrifter kunne udnytte ‘nysgerrighedskløften’ – en kløft eller hul i overskriftens fortælling – så læserne klikkede. Og jeg viste, hvordan brugen af især Twitter oplærte offentligheden i clickbait metoder (og det er både godt og skidt).

Jeg præsenterede en serie historier uden overskrifter på skærmen, som de studerende derefter i realtid på samme skærm, skrev overskrifter til. Alle kunne se hinandens overskrifter, og vi prøvede i fællesskab at finde dem, der ville være bedst egnet til at være ‘madding’ for de fleste klik, før vi sammenlignede med den overskrift, som mediet selv valgte at bringe.

Mike Young

The clickbait workshop is both entertaining and thought-provokingv

Vaccination mod clickbait

Det hele var bare sjov.

Men de studerende sagde efterfølgende at de forlod min workshop mere vidende om hvordan medier arbejder, og med mindre chance for at falde for den type overskrift, der blot fisker efter deres opmærksomhed. Hvem ved? Måske har jeg gjort noget for at ‘vaccinere’ nogle af deltagerne imod clickbait i fremtiden.

I mellemtiden, hvis du er blevet ‘clickbait’et og virkelig, virkelig gerne vil læse om den flyvende-dildo-til-brylluppet-historie i ovenstående billede, så er historien her!

Er du gymnasielærer i Danmark? Denne workshop egner sig til et læringsmodul under rubrikken  “karrierelæring” eller til almen studieforberedelse – AT.

Det tager 2-3 timer og koster DKK 7.000 ekskl. moms.

Ring til 30 66 31 21 eller skriv til  mike@mikeyoungacademy.dk for at høre nærmere.

Hvordan finder, skriver og deler du nyheder? Se Mike Young Academy’s kursus i Journalistik for ikke-journalister

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *